Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
söndag 26 februari 2012
Delfinal 3 i årets Melodifestival hade ett resultat som förmodligen shockade större delen av svenska folket, inklusive mig själv. Jag var vansinnig över att en låt som Mirakel kan gå till en final (och ens få vara med och tävla) i en musik tävling, MELODI-festival? Ranelid sysslar inte med något musikaliskt. Han pratar. Han läser en dikt. Det är en bakgrunds-slinga som går och någon Sara Li som sjunger en liten refräng som knappast utmärker sig. Ranelid borde därmed hålla sig till att göra talböcker av sina egna verk eller ställa upp i en skånsk lokal poesi-tävling!

Ungefär så såg jag på detta resultat i samband med programmets live-sändning.

Då jag även har en ganska djup, filosofisk och tankvärd sida i min personlighet och även håller på mycket med dikter och låtskriveri, fick jag mig sedan en tankeställare.

Kanske är det så att jag kan lära mig att tycka om den låten? Frågan är om det är möjligt och om det ens är värt att försöka. Jag bestämde mig dock för att läsa texten (med motiven jag nyligen lagt ut) samt kolla på videon igen och verkligen lyssna på orden. Svenska folket har ju ändå lagt en majoritet av sin rösträtt på detta bidrag. Jag valde alltså att möta det obehagliga.

Mina nya åsikter som uppkom i samband med detta blev i alla fall en aning positivare. Även om låten fortfarande är med i helt fel forum, så är det ändå en tänkvärd text och en lite soft melodi samt refräng. Dock kan vem som helst i hela Sverige göra ett bättre framträdande än Ranelid. Han är fortfarande mycket dålig på scenen. Men lyssnar du på texten, lyssnar på orden, smakar på dem, tänker på dem, tolkar dem och vågar möta dem så förstår du i alla fall att det är en bra låt. Det är godkänt, men absolut fel forum att ställa upp i en Melodifestival. Texten/orden/dikten, refrängen och det lätt uppskattade melodin i bakgrunden. Man ska även ge Ranelid en eloge för att kunna ge ifrån sig så mycket adrenalin och energi på en scen och ändå vara ovan i sådana sammanhang.

Slutligen, känslorna är olika, blandade, men jag kan köpa att han har gått vidare och jag förstår hur alla de tänkte som röstade på honom. Ni gav det en chans, var öppna för allt och ni lyssnade/noterade hela bidraget i minsta detalj. Det skall ni ha en eloge för, med tanke på hur mycket skit som är med i denna tävling varje år. Skall dock tillägga att på vissa ställen är texten mindre bra.

Denna låten är både det ena och det andra. Jag kan inte bestämma mig helt för vad jag tycker, men jag har accepterat svenska folkets beslut. Jag vet varför ni röstade. Jag förstår er och jag håller till viss del med.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Archives

Mina andra boggar

Etiketter