Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
måndag 18 juli 2011
Fyra veckors semester går fort. Men det har varit en riktigt bra semesterperiod! Sammanfattningsvis bestod den av resor till London, Fjällbacka och Alanya. Den bestod av härliga grillkvällar, bad, solsken, sommar och fallens dagar, som jag för första gången någonsin var ledig ifrån jobbet.
Du som följer bloggen har redan fått lite rapporter från resorna till London och Fjällbacka. Nu är det dock dags att berätta lite om vistelsen i Alanya.

På onsdagen lite efter lunchtid gick bilen med mig, Brygga och Scones mot Landvetter flygplats, varifrån direktflyget till Antalya skulle gå. Flyget gick runt 18-tiden och tog fyra timmar. Väl i Turkiet stod Apollo's reseledare och välkomnade oss och man kände sig nästan som en världsmusiker eller ett fotbollsproffs. Dock sprack denna dagdröm som en ballong lika fort som den uppstått och det var bara att infinna sig i gemenskapen i den varma bussen. När vi väl kom till hotellet, efter 3 timmars lång bussresa, var klockan strax efter 2 på natten, alltså 12 timmar efter avfärden från Trollhättan, varför vi inte gjorde så mycket mer än att checka in och lägga oss att sova.

Första dagen i Alanya bestod av lite klassisk turkisk massage, eller "Hamam" som det heter egentligen. Anledningen till detta var att vi fått tips om att huden blir mer redo inför solen, döda hudceller skrapas bort och den bruna färgen stannar därmed kvar bättre efter en sådan tidig behandling på semestern. Själva upplevelsen bestod av en slags stationsträning, fast utan motion då såklart. Först blev vi inkörda i ett omklädningsrum där vi tog på oss badshortsen och fick varsin handduk. Sedan fick vi gå in i en bastu i 15 minuter för att öppna porerna och börja svettas. När tiden hade gått kom en turk och visade oss vägen till en bubbelpool där vi fick ligga och njuta samtidigt som en av oss i taget försvann iväg för nästa behandling.

Då det var min tur att lämna poolen blev jag ombedd att lägga mig på ett stort varmt stenbord (inte så att man brände sig såklart). Bredvid stod en turk med något som liknas en massa badskum, en skrubbsvamp och en våt handduk. Han började skrubba hela kroppen (dock inte innanför badshortsen för er som undrar!), för att sedan gnugga rent den med den våta handduken och badskum (eller "tvål"). Denna upplevelse var helt otroligt behaglig måste jag tillägga! Tillsammans med vistelsen på de varma stenarna var det helt sjukt underbart, och kan verkligen rekommendera alla turister i Turkiet att gå på äkta Hamam! Efter denna mycket avslappnande beröringsmetod sköljdes man av med vatten och fick sätta sig en stund utanför för att vänta på nästa behandling. Anledningen till väntan var att man skulle torka lite innan det var dags för en hel-timmas underbar massage. Sammanlagt höll hela tillställningen på i omkring 90 minuter för en vettig peng. Rekommenderas alltså starkt att uppleva detta.

Resten av resan bestod till det stora hela av härliga middagar, turkisk äkta kebab (såklart! mycket godare än svensk!), pool, beach och party varje kväll. Alanya har ett trivsamt nattliv, krogarna och många affärer är öppna till långt in på natten. De flesta krogar stänger dessutom kl 3 och det sjukaste av allt var att ingen i gänget var speciellt bakis någon av dagarna?! På restaurangerna var de väldigt gästvänliga och serverade allt som oftast bra mat. Poolen på vårat hotell Narcis var också fräsch. Apollo's och hotellets service går inte att klaga på. Ett minus var dock att vi bara hade en fungerande AC på rummet men betalade för två.

Skall dock passa på att ge ett enormt minus till den turkiska polisen, sjukvårdspersonalen och vakterna på krogarna för att dem är så förbannat dåliga på att hantera dåliga personer. På att det är fruktansvärt dåliga på att ställa upp på sina kunder som är skadade och åker iväg med ambulans. Dem är inte ett dugg intresserade av dem från och med det att de är på väg från restaurangen med ambulans. Det räcker så, med tanke på tystnadsplikten. Jag kan bara säga att jag som svensk sjuksköterska och turist varit med om tre sådana tillfällen på 7 dagar (alltså varannan natt i snitt) där man ber dem om hjälp och dem bara spottar en i ansiktet! Bara för att jag är såpass mycket medmänniska att jag räddar och hjälper medmänniskor på min fritid som turist. Alla tre jag hjälpte fick åka ambulans och poliserna/vakterna stod faktiskt bara och tittade på utan att förstå något alls. Sjukhusets personal skall vi inte ens prata om. Helt sanslöst... Jag är oerhört glad att jag hjälpte dessa personer i alla fall och att det blev så bra med dem förutsättningarna som fanns!! Stolt över mig själv faktiskt om sanningen skall fram.

Vill även skänka ett stort, stort tack till den restaurangkille och hans vän som tillslut ställde upp med att köra värdesaker till en person på sjukhuset som jag själv skickat dit med ambulans. Till saken hör att jag bad säkert 15 olika poliser/vakter att hjälpa mig få dit värdesakerna och ännu fler taxichaufförer. Men man skall ju inte störa 8 poliser som står utanför polisstationen och röker tillsammans när det tar dem 5 minuter att åka till det nära belägna sjukhuset och lämna dem. Be a hero of the day var tydligen inte lika lockande som att få KOL tillsammans!

Dags att gå tillbaka till verkligheten. Om två timmar är man på jobbet igen.... Hoppas man hinner äta idag!

1 kommentarer:

Maria sa...

Fniss oj tack :), jätte roligt att höra faktiskt :).

Hann bara jätte snabbt ögna igenom ditt inlägg. Men vad roligt att den där behandlingen du pratade om var så pass bra överraskning:). Någonting i stil med det skulle jag garanterat vilja prova på, eller iallafall massage. Hade vart toppen. Jo himla tur du har hjärta att ta hand om folk när ingen annan gör det. Får lov att berömma för att du tar hand om människor runt om dig. Nä jag får nog läsa genom ditt inlägg bättre när tillfälle ges. Men nu tickar klockan och jobbet väntar inför morgon dag. Men tack ännu en gång:).

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter