Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
måndag 27 februari 2012

Har sett ett avsnitt av programmet "Chefen Undercover" idag. Ett program som innebär att en högt uppsatt person i ett företag, klär ut sig och under en falsk identitet provar på hur det är att arbeta "på golvet" i sitt eget företag, under en veckas tid. Detta för att se vad arbetet faktiskt innebär (som han själv fattar beslut om, utan att veta om det är bra för personalen som utför det arbetet). En programidé som är ofantligt bra. Speciellt med tanke på att det kan skapa så mycket bättre arbetsplatser och arbetsmiljöer runt om i Sverige/världen för de som är anställda lite längre ner i systemet, eller rent av på botten.

Dock hade detta program varit mycket mer intressant/givande om någon politiker eller person i sjukhus-ledningen etc vågade visa sig i våran arbetsmiljö på de olika avdelningarna på våra svenska sjukhus. Hur det var att ha anhöriga i sjukvården och hur det är att stå i vård-kö, något som personalen inte alltid kan påverka, mer än enligt mottot "den som är sjukast får hjälp först". Listan kan göras hur lång som helst över vad vårdpersonalen själva anser vara en brist eller en dålig funktion på deras arbetsplats och hur det borde vara istället.

Jag själv opererade min brutna fotled och mitt brutna smal-ben, totalt tre frakturer, och åkte in på sjukhus med ambulans. Det tog mig 20 timmar att få tid för operation och ändå stod jag med på "akut-listan" Jag fick sedan reda på vad man sagt på akuten, nämligen operation önskas inom 24 timmar. Den här gången klarade man tids-marginalen, men jag lovar, det händer inte alla dagar i veckan att man gör det. (Jag, som sjuksköterska, vet att det är skillnad på akut och AKUT, så det är inte det jag gnäller över, eftersom jag vet att många människor har behov av att opereras snabbare än mig). Tacksam ändå får mina två vård-dygn hos en personal som gav mig allt jag behövde och som hjälpte till.

Kan tänka mig att deras arbetsmiljö var lika tuff som på alla andra ställen i den svenska offentliga sjukvården, där man som sönder-stressad personal inte får låta sitt dåliga välbefinnande på arbetsplatsen att gå ut över patienten. Saker som endast har med penga-kåta och idiotiska politiska beslut, som får oerhörda konsekvenser för verksamheten i vissa fall, att göra. Något som politikerna och sjukhus-ledningen förmodligen aldrig blir medvetna om trots ett helt arbetsliv i verksamheten eller bakom sjukhusets väggar. Med tanke på pengarna de tjänar, så upplever de förmodligen inte ens de problem/svårigheter som finns med verksamheten den dagen de slutar, eftersom de gladeligen har råd med privat och opartisk sjukvård.

Hade varit mycket imponerad om det fanns en enda svensk politiker eller någon i sjukhus-ledningen som har stake nog att testa på de brister som finns i den okända verksamheten han själv är högst ansvarig för. 

Vad säger ni om detta?!:

Chefen,  förlåt, sjukhus-ledningen/politiker Undercover!

Det vore något mina vänner! Dock kommer vi aldrig att få se någon så högt uppsatt man/kvinna ställa upp så mycket på den hårt slitande sjukvårds-personalen som de ändå så ovetande ansvarar för. De vet om problemet, för vi berättar det för dem dagligen i media, men de själva skiter i vilket eftersom det ändå inte händer något. Om 18 år kommer det att finnas en brist på 30.000 sjuksköterskor i Sverige. Det är endast erat problem som har möjligheten att styra och påverka i god tid, men som är så upptagna med eran egen splisknut att ni glömmer av att tiden går och eran verksamhet rasar. Tro mig. Den har rasat i många år och den rasar fortfarande. Gör något åt detta innan det är försent. Innan 18 år har gått. I erat tempo lär det aldrig hända, för ni börjar väl förmodligen fatta vad ni gjort efter 19 år. Ni måste ju se problemet med egna ögon innan ni tar saker i egna händer. Framförhållning kallas det.

Skriv på för en bättre och mer human vårdapparat. Rädda den svenska sjukvården och den hjälte-kämpande vårdpersonalen:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Archives

Mina andra boggar

Etiketter