Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
måndag 15 juni 2009
Idag har jag varit hos en psykolog här i trollhättan, av en väldig massa anledningar egentligen, alltifrån fotbollen och flickvänner till brist på sociala kontakter av olika slag. Det var ta mig fan det bästa jag gjort på länge! Att en människa kan påverka en så mycket att man själv börjar tro att det finns folk som tycker om en efter bara en timme. Varför har jag inte gjort det innan? Varför inte ens när jag var 16 år och min psykologilärare sa att jag var deprimerad, utan att hjälpa mig till en kurator?

Jag fick lära mig ett verktyg över hur man kan lösa situationer på bästa sätt, som han rekomenderade mig och mina bekymmer, och som jag korfattat ska försöka förklara för andra. Det handlar om att ta sig tid och tänka efter på varje punkt så kommer man på väldigt många olika synvinklar och tolkningar utifrån varje situation.

  1. Fakta Här samlar du in all fakta som rör situationen. Vad som står i ett mail, vad som sägs i ett samtal, hur det sägs och hur det är skrivet. Vilket tonfall eller liknande. Alltså en beskrivning av problemet såsom det är rakt av.

  2. Tankar Här skriver du upp alla tankar som ovanstående väcker hos dig. Hur du tänker när du läser mailet eller lyssnar under samtalet. Även värderingarna som uppkommer hamnar här, liksom alla andra tankar m.m. Varför tänker jag såhär? Varför har jag sådana värderingar om detta?

  3. Känslor De känslor som uppstår i situationen analyseras här. Varför känner jag som jag känner och hur kommer faktan och tankarna in i bilden? Känner jag så som jag borde eller överdriver jag och tolkar exv. faktan som kritik istället för tips, utan att tonfallet eller kroppsspråket tyder på det? Varför är jag orolig när mina tankar säger att det är något jag vill?

  4. Viljan I den sista punkten gäller det att sy ihop påsen för att se hur man sedan bör handla eller tolka situationen på bästa sätt. Det kan komma fram många olika saker under rubrikerna ovan och ta lite tid i början, speciellt om det är svåra val, men tillslut kan man lättare tolka det positiva i situationen. På så vis gör du dina egna val och kan inte tvingas till förhastiga eller felaktiga plötsliga beslut. Detta är dock ingen garanti för att man alltid kommer välja rätt, men du ställer möjligheter och liknande mot varandra och kan på så vis komma fram till det som verkar bäst.

Utöver detta hade han en himla massa bra tips och grejer för att skapa en positivare inställning. Jag kände mig som en mycket piggare, gladare och välmående kille än jag gjort på flera månader. Jag vill fortsätta gå dit. Igen och igen och igen. Helt fantastiskt att få prata av sig för någon som lyssnar, engagerar sig, försöker finna lösningar och förståelse för att sedan ge professionell hjälp på vägen.

 Varför är det så underskattat att gå till en psykolog när de "kroppsliga" köerna till sjukhusvård är så långa?! Posted by Picasa

1 kommentarer:

Härligt Calle! Bra initiativ! Låter onekligen som rätt beslut :) Skönt att höra att det gav såpass mycket.

Ledsen att jag inte vart så tillgänglig på det sista förresten, men har vart en del att tänka på med resan och så som du vet. Imorrn bär det iväg, synd att du inte kunde komma med. :/

Lyckades inte få bdb att fungera och inte heller att byta nummer till min brorsas där, så bilder blir nog svårt. Iaf på bdb, men d hindrar ju inte att jag skickar dig nåt till mobilen nån gång :)

Hörs så småningom och ha det gött så länge, ciao!

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter