Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
torsdag 10 januari 2013
Visst är det så att alla människor är trevliga, mer eller mindre. Jag vet att det finns undantag, men de är rätt få egentligen, om man ser till det som detta inlägg skall handla om, nämligen om första mötet/mötena.

När man börjar prata med en ny människa någonstans, av en slump, såsom en försäljare, en medmänniska som undrar om bussen eller frågar efter vägen eller liknande så får man allt som oftast ett mycket vänligt bemötande. Likadant när man dejtar en person så är de alltid så trevliga och perfekta i början. Men så fort man lär kanna varandra så blir folk mer och mer otrevliga om man märker av att ingen är perfekt. Förutom att svaga och dåliga sidor märks, så börjar även den egoismen som styr varje mänsklig individ till överlevnad, även att ta överhand i relationen. Då man utnyttjar varandra för att slippa vissa saker och dra fördel av det.

Nu tänker ni säkert, att är man lyckligt gift i 10 år så har man ingen egoism som styr i förhållandet och allt är på lika villkor. Visst är mycket eller det mesta kanske sant, men å andra sidan finns det nog en rätt stor omedveten egoism i detta. Något man inte tänker på eller har som mål från början, men efter lite extra tanke kring det hela så finns faktiskt även där en egoism. Till exempel:

*Du får handla efter jobbet, för jag hinner inte. (Personen prioriterar sin egen hälsa före partnerns, då man anser sig vara så stressad eller trött att man förtjänar den vila som innebär att inte gå till affären än vad partnern gör, utan att veta vem som har haft sämst dag eller är tröttast enligt en närmare utredning).
*Jag lagar maten om du diskar. (Även här prioriteras vila, då man på så sätt slipper både laga mat och diska. Samtidigt prioriterar men det man själv är bäst på, har mest lust för att göra eller liknande. Kan även vara så att man prioriterar sig själv som kock då man anser att man är bättre på att laga mat än vad partnern är, likväl som att partnern inte har något emot att diska, medan man själv har det).
*Jag mötte två yngre kvinnor på Maxi idag som stod och packade självskanningsvaror från vagnen i kasser. Dock stod de precis framför plastpåsarna och jag hade svårt att komma åt en påse. Som vanligt bad jag om ursäkt för att jag finns och frågade om jag möjligtvis kunde få knö mig bakom dem och hämta en påse? Det var inga problem och vi hade en soft dialog på 2-3 meningar i konversationen innan vi alla återgick till det vi höll på med. (Alltså; mycket trevliga tjejer, jag gick runt med ett leende på läpparna en bra stund och tyckte det var trevligt prata med dem. Dom såg rätt bra ut osv, men om man exempelvis skulle lära känna dem som vänner eller dejta dem, så skulle man få en annan uppfattning när man lärde känna dem. Även om de kanske fortfarande mestadels är trevliga.
*Kör du från festen ikväll? (Här är man även egoistisk, då man själv valt att idag ska jag fan i mig få dricka fritt till en tre rätters middag).
*När jag köpte linser på Hendéns i Johanneberg härom dagen, så pratade jag och optikern med varandra för att kunna genomföra syn-undersökningen etc. Vi började prata om lite allt möjligt, jobb, fritid, intressen, optikeryrket och allt möjligt som bara flöt på i en härlig dialog. Vi tyckte båda att "vilken trevlig människa jag har framför mig" det märktes av kroppsspråket och stämningen i rummet. Likadant här, att man var glad en stund på dagen när man kom därifrån över att få snacka lite och ha roligt med en vitt främmande person. Hon var född -81 så rent teoretiskt hade jag kunnat dejta henne, även om jag inte direkt hade några sådana önskemål, men förmodligen så hade jag fått en annan uppfattning om henne ju längre tiden går, desto mer jag vet om henne osv. Framför allt som flickvän, då man skall behöva lyssna på problem och PMS 24/7 helt plötsligt. Alltså, hon är trevlig för att jag inte vet så mycket om henne och hon vill framgå med gott exempel och uppföra sig inför sina kunde etc, men privat är vi båda helt andra personer än vi är som yrkesmän. Definitivt att relationen har ändrats en del då.

Som sagt, finns mycket i vardagen som beror eller härstammar från sin egen egosim, vilket man själv kanske inte alltid gör medvetet, utan kan lika gärna vara en bakomliggande anledning som man själv inte har lagt märke till då den fortfarande är omedveten för dig.

Dessutom, nästan alla människor är trevliga, perfekta och felfria, tills man lär känna dem, träffar de mer regelbundet/ofta eller pratar med dem.

Visst är det intressant det här?! :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter