Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
tisdag 15 mars 2011
Systrarna Maria och Camilla som sjunger i bandet. Dock vet jag inte vem som är vem.
Överskriften till detta inlägg är en låt skriven av den svenska gruppen "Raymond och Maria". En låt som under 2004 spelades upprepade gånger på radio där den toppade tracklistan i flera veckor. Det är en låt som förmodligen de allra flesta har hört ett flertal gånger. Tänkte därmed i detta inlägg gå in på handlingen i den magnifika texten som säkert inte alla har reflekterat över.

Som jag skrivit i ett par inlägg tidigare, för att fatta mig kort; om att vara ihågkommen efter döden är som ett evigt liv. Denna texten bygger till stor del på det budskapet enligt min mening. På samma gång fortsätter jag temat som påbörjades förra veckan i samband med det publicerade inlägget "Dumma Flickor".

Låten handlar främst om att försöka vara en så god människa som möjligt enligt min mening. Om att försöka vara alla till lags och göra så gott man kan för att bli omtyckt. Vissa saker i livet är ändå bra fast hur som helst så vill ingen veta var du köpt din tröja. Detta skall jag försöka förklara genom att kort citera några rader tagna ur texten:
"Du har en härlig båt, kan allas namn, säger hej varenda morgon samt är artig och glad. Du har flyttat in i ett stort fint hus som ingen av gästerna minns vart det låg. Du jobbar hårt för att få extra semester. Du har tränat bort din dumma dialekt. Det finns ingen som vill röra vid din kind. Ingen sörjer när du dör, ingen skall sakna det du gör, ingen vill veta var du köpt din tröja".
För mig är det på ett sätt ganska intressant hur man kan skapa en så trallig och käck melodi med en så bra text. Den säger en hel del om hur det verkliga livet är, eller i alla fall kan vara. Om att försöka vara alla till lags som jag tidigare skrev, eller för att bli mer omtyckt av omvärlden. Att försöka vara någon. Detta försöker man återskapa genom att göra allt man kan för att bli populär, enligt citatet jag skrev ovan. Men så kommer det tragiska in i bilden; Hur mycket du än försöker så vill ingen veta var du köpt din tröja. Ingen sörjer när du dör, (även om en del säkert tycker det är tråkigt när du dör och kommer på begravningen, men ingen av dem sörjer). Det är skillnaden. Ingen sörjer.

Varför är då meningen "Ingen vill veta var du köpt din tröja" så förbannat bra? Jo, av två enkla anledningar. För det första, att fråga var du köpt din tröja innebär inte bara att du är sedd (någon ser din tröja) utan även ett någon annan frågar vart du köpt den (vilket innebär ännu mera bekräftelse på att du syns). Dessutom kanske den personen frågade vart tröjan är köpt för att den är snygg, vilket i så fall är ännu bättre. Frågan om vart en tröja är köpt är så enkelt att slänga ur sig och ändå kan den betyda så mycket för den andra personen. Speciellt om personen i fråga känner sig utanför eller främmande på det nya jobbet etc.
För det andra, texten bygger som sagt var mycket på hur en människa bör bete sig för att vara till lags, genom att "ge lite av sig själv" till alla andra i samband med att försöka efterlikna en viss ideal-bild av hur man bör/ska vara. Som jag skrev tidigare, artig, glad, tränar bort dialekten, säger hej varje morgon, jobbar hårt, kan allas namn samt köper båt och hus, men ändå finns det ingen som vill "ge dig något tillbaka". Ingen frågar dig något utan alla andra bara fortsätter sina stressiga liv utan att stanna upp och se på riktigt.

Personligen tycker jag att ifrågasättande om kläder och så vidare kanske inte är så vanligt förekommande som dem borde. Du kanske tycker någon har snygga kläder, men du säger det inte lika ofta som du borde. Det är så enkelt egentligen att bara visa lite uppskattning till andra människor, genom att slänga ur sig små enkla saker. Självklart skall man inte visa uppskattning mot andra för att man är tvungen, utan för att man är ärlig och vill informera andra om positiva åsikter som man har.
Det är så lätt att göra någon annans dag genom så små medel, men ändå är det så svårt att genomföra dem ibland. Vill du veta var jag köpt min tröja?

Raymond & Maria - Ingen vill veta var du köpt din tröja:
Bussen går halv nio men den brukar vara sen
har man otur blir det bråttom när man kommit fram
om man går genom tunneln kan man spara nån minut
men då får man räkna med rödljusen vid korsningen
jag har fått veta att november kan bli svårt
minst var fjärde samtal måste leda till ett köp
men alla verkar nöjda och vi har en ny bra chef
man kan allas namn och säger hej varenda morgon men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt 

Nästa lördag kanske vi ska titta på ett hus
det finns några nya som dom bygger vid stationen
Gör man lite själv så blir det inte farligt dyrt
och din man är händig han har redan byggt en bastu, Men...

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt 

Nej Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du gjort allt som man ska, du är artig, du är glad
och du har tränat bort din dumma dialekt 

Förra sommarn minns jag den var faktiskt riktigt fin
sol varenda dag vi hade hyrt ett torp i Värmland
hur vi gör i år igen är inte helt bestämt
men vi har jobbat bra så vi ska få extra semester
Lalalalalala lalalalalalala..
Lalalalalalalala lalalalalala..

Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...
Och fast du flyttat till ett hus, som är öppet, fräscht och ljust
så kommer inga gäster minnas var det låg
och fast du lärt dig varje låt och fast du har en härlig båt
så finns det ingen som vill röra vid din kind

nej Ingen sörjer när du dör, ingen ska sakna det du gör
Ingen vill veta var du köpt din tröja...

Lalalalalala lala...... 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter