Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
torsdag 31 mars 2011
Tillhör du dem som brukar vara ute på hösten och plocka svamp eller kanske bara någon som gärna serverar sådana till vissa måltider ibland? Nu behöver du inte längre gå ut i skogen i flera timmar för att hitta svamp eller åka till affären för att handla hem för tillagning. Det räcker nämligen med att du köper Jamie Oliver's svamp-låda så kan du odla direkt hemma i ditt eget kök! Detta är den första delen i berättelsen om hur detta går till samt uppföljning med bilder hur det ser ut för varje dag som går. Först lite förord:

Jag har alltid tyckt att det har varat roligt med god mat, då mat och måltider är en stor del av livet är det roligt att göra dem så smakrika och varierade som möjligt. Att hitta lite små guldkorn här och var som visar sig vara så kallad Top-class food. Mat där smakerna gifter sig, som finsmakarna i Sveriges Mästerkock säger. Jag har nog dessutom på senare tid inspirerats av olika matlagningsprogram, framför allt det sistnämnda, som jag tycker är så bra att jag sett alla delar. Det visar hur kul det är att laga mat när man kan det, när man vågar prova nya saker och med hyfsat enkla metoder.

Hur som helst valde jag att köpa lite persilja, dill och gräslök för att odla hemma på balkongen. Jag har aldrig odlat själv förut, så tänkte börja med lite enkla saker som lätt kan användas i olika maträtter. I samband med att jag pratade med expertisen på blomsteraffären om olika odlings metoder och vettiga växter att odla, så sa hon plötsligt; "Förresten, gilla du svamp? Nu kan du odla det i ditt eget kök!" Fasen vad coolt tänkte jag. Det får vi prova för vad har man egentligen att förlora? Nej, testa kan man alltid göra. Jag köpte alltså en sådan låda och här är den första följetongen i serien om "Svampjakten" som uppdateras i samband med att svampen växer och frodas.

Jamie Oliver's svamp-låda (se bilden högst upp på sidan) har väldigt enkla instruktioner på svenska så det är mycket lätt och tydligt att förstå hur det går till. Det första man gör, dag ett (som i detta fall ägde rum i tisdags den 29/3), är att öppna påsen med jord, blanda med vatten, luckra upp och hälla ner i den förfyllda plastlådan så att den är luftig. På med locket igen och låt stå i tre dygn. Det krävs alltså inte mycket tid eller kunskap för att lyckas med detta.

Lådan innehåller tillräckligt för att åstadkomma tre skördar med svamp som bara kan slängas direkt i stekpannan. Imorgon kväll har dessa tre dygn gott så då är det dags för nästa steg. Missa inte fortsättningen för att se hur det går när odlingen är klar. Det tar sammanlagt bara 3 veckor innan fösta skörden av skogschampinjoner kan äga rum. Fräscht, egenodlat, enkelt och säkert.

Klicka på etiketten "svampjakten" för att läsa fortsättningen om hur det gick sedan....

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter