Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
måndag 6 juni 2011
"Heja Sverige, friskt humör, det är det som susen gör! Sverige, Sverige, Sverige!" En redigt gammal hejarramsa som förmodligen var populär på samma årtionde som våran EKG-apparat på avdelningen, *hrm* ursäkta, våran GRANN-avdelnings EKG-apparat, alltså omkring 1930-talet. (Fråga mig inte varför vi inte har en egen).

Idag har det som alla säkert redan vet varit den Svenska Nationaldagen. Dagen då man tydligen skall gå omkring och sjunga "Du gamla, Du fria", dricka champagne, vifta med flaggor, grilla och äta jordgubbar ute i den gassande solen?! Nu är det dock bara ett problem: Jag har jobbat hela dagen/eftermiddagen/kvällen och därmed missat allt firande. Dessutom regnade det, åskade och blixtrade så man skall nog ändå vara glad att man inte satt ute på en fotbollsplan med en picknick-korg. Det hade kunnat bli måttligt jobbigt.

För er som ändå lyckades pricka in en landsdel av vårat kära Sverige och undslippa regnet eller ni som bara är glada över att vara svenska/svenska medborgare; Hur firade ni denna "stora" dag?
Ofta innebär denna dag för många svenskar att man inte alls skall fira, då man helt plötsligt blir rasist om man firar sin nationaldag. Dem som tycker det är rasistiskt är förmodligen inte bara obegåvade utan även måttligt osmarta. Det är inte det minsta rasistiskt att sjunga nationalsången, att flagga, att njuta eller att bara vara glad över att vara svensk. Att slippa alla krig. Att slippa vara fattig. Det finns mycket bra med att bo i Sverige som andra länder avsaknar och som man lätt tar för givet. Det är dagar som denna, den 6/6 varje år, som man skall ta vara på det. Njuta av sitt underbara land.

Istället för att anklaga varandra som rasister borde man vara glad och tacksam för att man får leva i ett Sverige som har så många fördelar, oavsett härkomst. Ta seden dit man kommer. Alla firar sin nationaldag world-wide, men det är svenskarna som är rasister. Hur går detta ihop?

Hur firar du Sveriges Nationaldag? Bryr du dig om ifall du uppfattas som "rasist" eller står du upp och är stolt över den du är och där du bor?

Jag är stolt över att vara Svensk. Jag är stolt över att bo i Sverige. Jag behandlar alla människor efter ett gemensamt människovärde och inte saker som arbetsklass, kultur, kön eller ekonomi. Vi är alla lika och vi har bara varandra, som Thomas Di Leva skulle uttrycka det. Tänk på det istället för att gnälla över rasism och Sverigedemokraterna. Alla som är biologiska svenskar eller svenska medborgare är ju ändå svenska demokrater?!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter