Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
söndag 16 maj 2010
Så heter det nya albumet med The Ark som utkom den 26 April. Det som skiljer sig från andra album och detta albumet är att det släpptes som en skiva med en tidning till om bandet. Där står det en del intressant fakta om bandet, bilder, historiska återblickar, olika listor, texter till alla låtarna, intervjuer, info om albumet och lite annat smått och gott. Har inte läst hela tidningen och inte heller lyssnat övermycket på låtarna. Dock vågar jag nog säga att tidningen känns lite överskattad eller så hade jag lite för höga krav på vad den skulle innehålla när jag köpte den. Det känns som att det är mer bilder och reklam än text.
Musikaliskt sett kan sägas att deras musik inte längre låter som den har gjort. Inte för att låtarna är dåliga, för det finns allt en del sköna partier. Dock är avsaknaden från riktiga hits som "One of us is gonna die young", "Clamour for glamour", "Prayer for the weekend", "Calleth you, cometh I" och så vidare. Skivan känns i det stora hela som någon slags soft pop-rock som baseras på mycket olika effekter, lite bakgrundsgitarr, gammalt sound och dominant bas. Texterna känns över lag rätt halvdanna enligt min mening, med tanke på vad mr Ola Salo tidigare presterat.

Hur som helst tycker jag att det är en lysande idé av grabbarna att ge ut en tidning tillsammans med albumet, för att på så vis locka folk till att köpa skivan istället för att ladda ner den, vilket tyvärr är ett rätt vanligt problem för nya musiker som ska tjäna pengar på sina mästerverk. Hoppas att det finns flera band som kan ta efter denna idé samt att utveckla denna ytterligare!

Här följer nu en kort genomgång av låtarna:

1. Take A Shine To Me * * *
En låt som svänger. Texten är ett ?. Skön och medryckande refräng ändå trots allt. Givet förstaspår på skivan.

2. Superstar *
Rätt soft och skönt gitarriff i introt. Denna texten är inte heller mycket att hänga i granen. En låt som känns ganska enformig, då det inte händer så mycket i den. Det låter väldigt likadant hela låten igenom. Samma trumkomp i stort sätt i 4.38 minuter säger en hel del.

3. Stay With Me * * * * *
En riktigt skön och bra låt med utmärkt sång! Förmodligen den låt jag gillar allra mest på hela skivan! Texten är välarbetad tycker jag. Får känslor av ensamhet, höst, lite halvruggigt väder och K Ä R L E K. Hopp om att ha kvar det finaste man har...

4. Singing 'Bout The City * * *
Lite halvt trallvänlig låt. Känns lite som On The Road-musik. Soft musik helt enkelt. Refrängen är lite nog låtens svagaste parti ändå. Cool effekt på ekot, som jag inte kommer ihåg vad den heter även om jag vet hur den ser samt att den används på It´s My Life med Bon Jovi. Solot är bra och sedan kommer ätt käckt mellanspel och stick som avslutas med en takt från den där Flight of the Bumble-Bee, trappas ner smart i takt för att sedan öka igen. Bryggan är skön, förmodligen även bättre än verserna.

5. Have You Ever Heard A Song * * *
Ytterligare en soft sång. Skön rythm i texten, som känns väl-strukturerad och varierad. Bra sång.

6. Publicity Seeking Rockers *
En låt som jag inte är speciellt förtjust i alls. Finns ett par delar i låten som är bättre än det andra. Annars inte mycket att ha.

7. I´ll Have My Way With You, Frankie * *
En för ovanlighetens skull, på denna skivan, en rätt gitarrbaserad låt. Hyfsat okej låt ändå måste jag nog säga.

8. All Those Days * * *
Mörkt, tungt power intro som gör stor del av låten och står sig länge. Soft sång, soft soloparti och skönt eko i virveltrumman.

9. Hygiene Squad
Förmodligen en av de sämsta låtarna jag hört med The Ark. Hatar verkligen titeln. Förstår inte meningen med den? Varför ska man göra en låt med en refräng som påminner om en annan låt; "In the Summertime, where the weather was bright" eller något tror jag orginalet är. Varför skriva om hygien? Onödigt utfyllnadsspår! (Nolla i betyg).

10. The Red Cap *
Att döpa en låt till den röda kepsen är rätt obegripligt tycker jag. Ointressant handling i texten. Lagom skön melodi. Refrängen höjer låten en aning ändå.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter