Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
måndag 4 juli 2011
Riktigt utsökta blåmusslor i vitvinssås med pommes,
aioli och bröd på Richters fräscha restarurang!!
Vad är inte en sommar/semester utan en visit i västkustens vagga?! Som den stora havs-älskaren jag är, var det ett självklart val att dra till havet för den underbara miljö som ständigt infinner sig där. Inte bara till havet här i krokarna utan för en helg-weekend i Fjällbacka. Drog med mig min polare Brygga på denna lilla resa som blev riktigt nice. Det enda minuset var att det var dåligt med riktiga badstränder och utelivet inkluderade för få gäster på krogarna, varför draget inte riktigt nådde sitt klimax. Enligt de som bodde där var det snarare oflyt än något annat att det råkade vara få besökare. Spekulationerna kretsade även kring att det kanske fortfarande inte riktigt var högsäsong?

Hur som helst blev det till att ta in på vandrarhemmet Fjällbacka pensionat och vandrarhem för natten. Ett mycket centralt (likt allt i fjällbacka) och familjärt boende som absoult dög mycket bra för oss till ett rimligt pris. Rummet inkluderade även både dusch och wc vilket var det enda egentliga kravet vi hade.

Resan bestod till största del av att njuta av den svenska sommaren, havet, kusten, människorna och så till sist den helt utomordentliga maten!! Ni som åker till väskkusten måste bara testa på att smaka de underbara fisk- och skaldjursrätter som erbjuds. Jag åt musslor vid två tillfällen, en rätt med färsk pasta, magnifik tomatsås på Lilla Berith´s, samt en med pommes frites, aioli, baguette och delikat vitvinssås på Richters. Båda två var i sig helt klara 5-stjärniga menyer. Helt omöjligt att kunna tillaga dem bättre och så förbannat utsökt som det var! Helt såld på musslor blev jag. Dem smakar inte alls som de man köper på konserv i affären utan det är helt otroligt mycket godare och innehåller mindre sand om man äter dem färska "på riktigt". Dessa rätter var så utsökta att jag verkligen rekommenderar ALLA som åker dit att äta dem på sina respektive restauranger. Det är så gått att jag inte ens kan skilja dem åt. Skall till och med börja tillaga rätter med färska musslor, skaldjur och fisk hemma efter detta. NI måste alla äta dessa rätter om ni åker dit.

Själva restaurangerna och uteställena var fräscha och vi var inne på de flesta ställen som fanns att välja på. Vad gäller Richter´s kändes denna som en riktig VIP-våning med havsutsikt från taket där man satt och åt färska skaldjursmåltider. Personalen var väldigt trevlig och restaurangen i sig har endast varit öppen i 2 veckor, varför den till synes fortfarande är rätt okänd för turister och ö-befolkningen. Den ligger dock inte långt bort, så fråga någon i centrum och ni är där på 2 minuter. Lättsam och service-inriktad personal. Här intill ser du två bilder från Richters takvåning:

Lilla Berith´s får jag ändå lov att rekommendera mest tack vare den utomordentliga skaldjursrätten jag fick med färsk pasta, tomatsås, kräftor, blåmusslor och vita musslor (vad dem nu hette).

Fjällbacka i sig är en liten ort, mer som en by, där hela centrum gås igenom på 10 minuter. Hur som helst är det en fräsch sommarstad med fina små röda fiskestugor och båtar längs med bryggorna. Det kanske inte är "the place to Rock" på men helt klart en soft, mysig sommarstad värd ett besök.

Som sagt var så var vi inne på flertalet krogar, mest för att det var så dåligt med folk just då, men har ingen direkt anledning att gå närmare in på dem. Det var inte så stor skillnad dem sinsemellan utan höll sig till vad man kan förvänta sig av en krog.

Vad tycker du om Fjällbacka, deras mat, havet, skaldjur eller liknande?

1 kommentarer:

Maria sa...

Hihi åh vad roligt att du tycker om den. Jasså bara lite^^. Tackar och bockar.

Jag åker garanterat till Fjällbacka någon gång framöver, kika på området och se om det stämmer överräns med hur jag tror det ser ut. Om inget annat har jag fått ytterligare en anledning att åka dit nu. Får väl kika på din blogg gällande mat den dagen det börjar närma sig den staden.

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter