Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
söndag 30 augusti 2009

...Det ni bestämmer kan ändå inte följas, precis som på bilden.
En annan sak som är frustrerande är hur man kan stänga ner vissa delar av akuten på Uddevalla Sjukhus, och skicka patienterna till NÄL, utan att för den sakens skull förstå att det därmed borde komma fler patienter till NÄL, då de inte längre är "välkomna" till Uddevalla. Istället låter man det finnas lika många rum och lika mycket personal (med samma sjukt låga lön, i förhållande till arbetsinsats och ansvar (sjuksköterskor!)) på akuten som innan. Först nu börjar man med att bygga om på NÄL för att lättare kunna ta emot dessa patienter, och då har det ändå varit kaos på NÄL i flera månader redan nu.

Som om inte det vore nog, så finns det en riktigt osmart människa som bestämmer sig för att sjuksköterskan som sitter i "luckan" till receptionen i akutens väntrum ska ansvara för att alla som är där ska få mat och ansvara för att det är ett vettigt tv-program på tv:n! Och detta mitt i det kaos som råder, med 8 patienter + anhöriga i korridoren och flera i väntrummet, samt över befolkade undersökningsrum så ska man alltså se till att det är rätt tv-program påslaget. Detta pucko har förmodligen själv aldrig varit på ett sjukhus, så det är väl förmodligen därför han jämför det med room sevice eller en restaurang och inte med professionell sjukvård.
Anställ då någon som kan sitta på en stol med ett fika bord och en tv-kanal istället, så hinner vi kanske med de som söker för AKUT sjukvård och inte för att de är ensamma och hungriga (tro mig, det finns dem som söker akutsjukvård också, vilket ökar vårdköerna).

Jag har själv varit på akuten och fått vänta i timmar på läkaren, som i sin tur bara träffar mig i max 15 minuter på 5-7 timmar, och jag får fokusera mer på att förstå vad han säger än på att fånga en fotboll som fotbollsmålvakt. Jag vet att man kan bli hungrig efter så lång väntan och att man tror att man är bortglömd eftersom att doktorn aldrig tycks komma. Dock är jag mycket väl medveten om att det inte är en restaurang jag är på och har faktiskt aldrig fått något att äta på akuten eller bett om det heller, utan köper mig en rejäl pizza när jag åker därifrån istället.

Problemet ligger inte i att ge de som väntat på dokorn i 8 timmar eller inte ätit på 14 timmar får en smörgås, för det är dem som verkligen behöver äta något! Problemet ligger i att man ska ge alla patienter och i stort sett alla anhöriga smörgåsar kl 8, 12 och 17, oavsett när de kom dit, eller om det var en timme sedan de åt frukost. Dessutom ska den omtalade luck-sköterskan ansvara för att alla i väntrummet får mat. Hur skulle det gå till? Hur bevarar man sekretessen då? Då får man ju gå omkring och fråga alla varför de söker vård, eftersom en del faktiskt måste fasta.

Att man sedan ska ge annhöriga mat är katastrofalt, så länge det inte är en mamma med sin 3-åriga dotter (som inte kan lämna henne själv), men en 60-årig dotter som är där med sin 90-åriga mamma kan väl köpa mat till sig själv? Det kan ju ändå ta upp till 8 timmar innan doktorn kommer.
Hade vi haft en matsal eller en anställd matmor på akuten hade jag inte brytt mig om alla fick mackor eller inte, men vi som arbetar har faktiskt inte tid till att överdrivet ofta springa runt och göra smörgåsar, som dessutom inte kostar något för patienterna. Speciellt inte när patienterna är alldelles för många för att kunna få snabb vård i förhållande till antalet personal och rum. Istället för att skaffa mer personal eller höja våra löjligt låga löner läggs pengarna istället på ost, kaffe och bröd. Hade vårdköerna vart kortare hade ingen behövt äta alls på akuten!
Alla vill ju ha en fungerande och snabb sjukvård med hög kvallité när man väl söker, men ingen vill betala den förens man själv har sökt och ser alla brister och därför ökar inte heller pengarna till vården. Att vårdfacket inte lyckas bättre än vad de gör med detta är inte ens värt att ta upp här, då det skapar mer irritation än att få en julklapp som man inte ens behöver till något vettigt.

Så småningom ska även traumat flyttas till NÄL, vilket betyder att det därmed kommer att bli ännu fler besökande patienter per dygn, som dessutom ska ha samma rättigheter till smörgåsar och rätt tv-program. Enda skillnaden är att man på Uddevalla fick öva sig på att ta hand om trauma-patienter på ett säkert och smidigt sätt i 3 år, medan man på NÄL kommer få nöja sig med bara en månads övning.

Om ni som bestämmde bara visste vad ni bestämde! Posted by Picasa

1 kommentarer:

Malin sa...

Shit pommes frites! Lät inte liite stressigt.

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter