Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
söndag 13 november 2011
Var hemma hos mina föräldrar idag igen och tog en kort liten sväng i området jag växt upp i med bilen. Då gick det upp för mig hur litet allt egentligen är. Hur korta avstånd det är överallt. Att min syn på omgivningen har ändrats, även om den i stort sätt ser likadan ut. Vändplanen vi spelade landhockey på var enorm, men nu var det nästan precis att man kunde vända på den med bilen i ett ända rattutslag. Vägen vi åkte inlines på var väldigt bred, men idag tror jag knappt att det hade gått att mötas två bilar på den, även om jag vet att det går. Backen vi åkte snow-racer nedför var inte så lång och bred som för några år sedan.

Lite knepigt egentligen hur saker förändras i ens ögon, även om de är lika stora och det inte skett någon som helst ombyggnation på området. Frågan är vad det är som gör att vi upplever samma omgivning i en helt annan skala.

Är det för att våran syn blir bättre? Är det för att vi växer och blir längre och därmed ser saker från en annan synvinkel? Är det för att hjärnan utvecklas mer och därför kan vi lättare göra beräkningar om avstånd, hastighet och ögonmått etc.?  Förmodligen är det alla tre sakerna ihop, men det hade vart lite kul att veta vilket av dem som har störst betydelse för om-inlärning och ny-tolkning av omvärlden.

Minns hur pappa en gång visade oss där han bodde när han var liten, och den fasansfulla "svarta backen" som knappt lutade mer än ett planläge, trots att den då var enorm. Backen i sig ser likadan ut, men då var den så mycket brantare.

En annan sak som är intressant är när det sker diverse olika ombyggnationer runt om i landet. Ofta har man väldigt dålig koll hur det såg ut innan förändringen trädde i kraft. När man bygger nya vägar exempelvis så går det så långsamt att man inte noterar riktigt vad som händer dag för dag, men när det är helt klart så är minnet väldigt vagt om hur det såg ut innan. Vilka avstånd det var och vilken miljöförändring som faktiskt är gjord.
Kom att tänka på det idag när jag körde runt alla de förbannade ombyggnationerna av 45:an. Helt plötsligt är det bara klart och man har ingen aning om hur det såg ut innan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter