Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
tisdag 23 juli 2013
Igår gick ett program på TV som handlar om ECMO-behandling i stort och framförallt sådan i Sverige. ECMO bygger på att syresätta blodet utanför människokroppen och sedan ge tillbaka det till patienten igen, då lungorna inte klarar detta tillräckligt bra. Gränsen mellan död eller levande är hårfin ibland och vid ECMO-behandling är den alltid det. Får patienten inte ECMO när de är så pass kritiskt sjuka så kommer dem helt enkelt att avlida. Detta gäller småbarn, bebisar, nyfödda, äldre och ja i stort sätt vem som helst.

ECMO är ett av alla miljarder bevis på att en dyr vård (personal, kompetens, material, kunskap, tid; är pengar!) för att vården skall vara säker och framgångsrik. Har du inte sett detta program så ber jag dig verkligen att göra det. Jag som arbetar med Intensivvård är ibland med och skickar iväg min patient till ECMO-teamet som hämtar dem och kör till lämpligt sjukhus för att utföra behandlingen. Det kan vara i Sverige, Danmark, England eller Tyskland, till exempel, men vården utförs. Dödligheten minskar.
Det är dyrt, men professionell och säker sjukvård är dyr. Det vet vi alla som jobbar med den.

Programmet heter alltså:

Ecmo - den sista chansen


Och finns att se på SVTplay (LÄNKEN NEDAN) eller så går det i repris på SVT (se lämplig tablå för tider/info)


ECMO är en fantastisk möjlighet till en andra chans.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter