Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
onsdag 27 februari 2013
Den svenska offentliga sjukvården är ett sjunkande skepp. Det är inget nytt. Det är inte heller något nytt att detta skepp tillåts sjunka mer och mer varje år utan att man försöker stoppa detta. Det spelar ingen roll vilket politiskt parti som har regeringen, alla vill verkligen satsa på sjukvården innan valet, men när de väl är bestämt vilka som skall regera nästkommande 4 år så råkar man vist bara skita i detta. Man håller inte det man lovar.

Den svenska offentliga sjukvårds-personalen har också ett ansvar i detta i och med att man är så lojal mot anhöriga, patienter och kollegor, även om man samtidigt nästan aldrig har något annat val. Att man helt enkelt slickar röv och går med på allt trots usla arbetsvillkor, övertider, personalbrist, överbeläggningar och piss-löner, så är man på jobbet och gör det man ska så gott man kan trots dåliga förutsättningar så får det aldrig bli fel. Ni går ändå dit och ni gör ändå det ni blir tillsagda oavsett om ni tycker det är rätt eller inte. Ni gör det. Ni är där. Ni försöker. Jag är en av er. En i mängden. En person som betyder så mycket för mina patienter, mina anhöriga och mina kollegor. En person som betyder så lite för politiker och sjukhusledningen.

Jag har jobbat som undersköterska på NÄL akuten i 6 månader. Jag har sett det helvetet som är där. Jag vet att det blir värre och värre, för så är det nog överallt på alla svenska sjukhus. Den dåvarande chefen valde att inte förlänga mitt vikariat för att jag bloggade om helvetet vi hade och berömde mina kollegor för deras insatser trots dåliga arbetsvillkor (inläggen finns kvar i bloggen, så bara att läsa att så var fallet). Alltså blir vi ner-tystade när vi försöker berätta offentligt om våra värdelösa arbetsvillkor. Det får inte förekomma att man berättar offentligt om att en arbetsplats är åt helvete trots yttrandefriheten. Även om ärlighet varar längst så stämmer inte detta i sjukvården. Där ska man helst stryka medhårs och slicka röv. Då är man populär hos politikerna och ledningen. Skall tillägga att jag inte hade velat ha förlängt ändå eftersom man inte kan ha ett jobb, enligt min mening, där man känner sig otillräcklig, sönderstressad och knäckt efter varje arbetspass. Det är principen, att inte kunna fortsätta för att man berättar sanningen. Men som sagt, hade jag fått förlängt så hade jag tackat nej ändå.

Jag skall dock tillägga att jag på min nuvarande arbetsplats är så lycklig att jag inte ens tycker om att vara hemma. Det är roligare på jobbet än vad det är hemma, varför dessa klagomål inte längre (tack och lov) stämmer helt hundra in på min nuvarande arbetsplats som är himmelen, paradiset och helt underbar i jämförelse med de avdelningar jag tidigare varit på under min tid i sjukvården. Detta inlägg bygger istället på mina tidigare arbetsplatser och på ned-stående artikel som finns på länk:

Detta inlägg fokuseras alltså på det faktum att folk nu (ÄNTLIGEN) vågat säga ifrån och sagt upp sig från en arbetsplats som inte fungerar på ett sjukhus som är ett kaos. Som var det redan 2008 när jag var där. Nu är det 5 år sedan. Först nu säger 20 personer upp sig i protest. Det skulle varit 20 personer varje år (totalt 100 personer på 5 år)!

Skall även poängtera att vårdförbundets representanter fortfarande är meningslösa waste-of-time-and-money personer. Låter de stanna där, men läs artikeln jag länkar så förstår ni hur rätt jag hade redan för 5 år sedan när jag stod i korridorerna på NÄLs akutmottagning och såg ett helvete framför mig. Detta problem har varit känt så länge och ingen gör något åt det. Stort tack till Sten Axelsson, ekonomen som slaktar sjukhus efter sjukhus. Senast han satt som sjukhusdirektör lade han ner ett helt sjukhus i Skövde. När han sedan tyckte att han utfört sitt ekonomiska projekt och inte kunde spara mer, så slutade han. Kort där efter fick man öppna sjukhuset igen då det inte gick att ta hand om alla patienter som sökte vård. Precis där är vi nu, fast det gäller NU-sjukvården. Sten slaktar och sedan flyr han med svansen mellan benen och låter de förfallna ruinerna av dessa två sjukhus stå kvar utan stöttepelare.

Slutligen måste jag säga att det är underbart att läsa om en enhetschef som bara tystar ner det faktum att hans anställda säger upp sig för att han inte kan tillfredsställa deras arbetsvillkor uppåt på politisk nivå. Han är väl för korkad för att förstå att folk slutar för att han inte kan föra deras talan uppåt i systemet och kräva andra villkor. Din tönt.

http://www.expressen.se/gt/akutsjukskoterskorna-sager-upp-sig-i-protest/


1 kommentarer:

Anonym sa...

http://ttela.se/nyheter/regionalt/1.2025866-personalen-vadjar-lyssna-pa-oss-

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter