Prenumerera!

Ravaged på Spotify

Ravaged på Spotify
Klicka på bilden för att lyssna på mitt band

Klicka på bilden för att komma till våran officiella hemsida!

Populära inlägg

GILLA PÅ FACEBOOK GENOM ATT KLICKA HÄR! Instagram Echoes Of My Thoughts Följ min blogg med Bloglovin

Kontakta mig

Namn

E-post *

Meddelande *

Kommande gig med Ravaged

Roon Don L. Lee. Använder Blogger.
söndag 13 februari 2011
Allt eftersom tekniken hela tiden ökar i ett samhälle som blir vardagen allt mer bekvämlig med massor av underlättande prylar och hjälpmedel i olika former. Bra på många sätt. Säkerligen ser man oftast mer fördelar än nackdelar med dem. Ta bara en sådan sak som allt vi människor använder som förstör miljön på något sätt.

Hur som helst har man även i dagens olika mjukvaroprogram lagt till olika typer av stavningsguider. Praktiskt tycker många, så även jag. Dock undrar jag om det inte är så att folk i allmänhet blir sämre på att stava i samband med deras framfart? Att man använder sig av stavningsfunktionen i Word eller T9 i mobiltelefoner till exempel. Okej att du kanske skriver färre fel med hjälp av dessa, men hur blir det då om du istället hade skrivit mer för hand som äldre generationer varit så illa tvungna att göra. Att helt enkelt tvingas stava rätt, skriva snyggt osv.

Stavningsfunktionerna är säkert ett underlättande hjälpmedel till att lära barn och invandrare språket då dem markerar ord de inte känner igen eller ger förslag på synonymer. Men rent grammatiskt sett "larmar" dem inte. Jag tänker mig såhär: Om jag bestämmer mig för att skriva ett arbete för hand med exempelvis 20.000 ord under en viss tid och sedan skriver ett arbete på datorn med 20.000 ord. Hur många ord är då felstavade?
Är det fler i det handskrivna arbetet än i det datorskrivna eller tvärt om?

Det jag vill få fram är att om jag skriver ett arbete på datorn och ser att ordet blir understruket är det bara att titta på det som anges som föreslagen stavning och ändra det. Dock är det inte säkert att jag själv reflekterar över hur det stavas och sedan skriver fel för hand också.

En annan anmärkningsvärd sak är att överksriften WoRdS tycker förmodligen de flesta känns fel att läsa, eftersom stavningsförslagen Words, WORDS och words känns mer naturliga. Detta eftersom denna stavning är lite mer udda än de andra tre. Ändå innebär WoRdS precis samma sak som dem.

Är stavningsfunktionerna ett hinder för exempelvis dagens barn, ungdomar och invandrare för att lära sig skriva det svenska språket med korrekt stavning och grammatik?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Mina andra boggar

Etiketter